Renault Espace TCe 200 Initiale Paris

- 4 oktober 2015

Reisauto

Bij voorbaat waren we hoopvol dat minder busje ook minder busjesachtig rijgedrag zou betekenen. Gelukkig bleek die hoop niet ongegrond. Overall is de Espace vooral een verbeterde versie van de fijne reisauto die hij al was, maar met name bij wat bruusker rijgedrag merk je dat de grote jongen meer kan hebben dan voorheen. 12,5 cm minder hoogte en een massa die ruim 100 kg lager ligt zijn waarden die je natuurlijk ervaart. Toch is er nog een ander essentieel verschil met zijn voorganger: 4Control. Dit systeem zorgt voor licht meesturende achterwielen en dat biedt grote voordelen bij sportiever rijgedrag en manoeuvres in de kleine ruimte.

De werking van dit systeem wordt merkbaar beïnvloed door de verschillende rijmodi waaruit gekozen kan worden. Dat geldt ook voor andere essentiële onderdelen van de rijbeleving: het sturen, de aandrijflijn en demping. De mogelijke voorinstellingen zijn Eco, Comfort, Neutral en Sport, maar wij kozen het liefst voor gepersonaliseerde instellingen. Zo kan je bijvoorbeeld mogelijke wagenziekte met sportieve demping onderdrukken, terwijl je dat akelige R-Soundsysteem - waarbij rauwer motorgeluid over de speakers wordt gegooid - niet hoeft te horen. Of je kan relatief zuinig rijden, maar wel de airconditioning ten volle benutten. Het leuke is dat de ledverlichting door de hele auto bij iedere rijmodus een andere kleur aanneemt, maar mocht die je niet aanstaan, dan is die ook te veranderen.

In de test-Espace lag de TCe 200, het blok dat we nog kennen uit de Clio RS. Uiteraard is het karakter nu behoorlijk anders, niet in de laatste plaats door de soepele zeventraps automaat met dubbele koppeling. De aandrijflijn in zijn geheel durven we subliem te noemen voor een reisauto als deze. Het verbruik is met 8,3 liter per 100 kilometer best redelijk te noemen, maar toch zet Renault fors lager in. 'Hun 6,2' is echter schier onmogelijk. Met behulp van de eco-takjes in de klokkenwinkel en op het touchscreen wordt de bestuurder bewust gemaakt van de gevolgen van zijn handelen. In aansluiting op dat bewustzijn willen we ook de timer nog noemen die de afstand tot de voorganger in tienden van seconden nauwkeurig weergeeft. Een mooi voorbeeld van nuttig gebruik van de sensoren die toch al aanwezig zijn voor de adaptieve cruise control.

200 pk
260 Nm
215 km/h
8,5 s
8,3 (6.2) l/100km
140 g/km
B
22%
€ 42.990
€ 56.204
€ 1.030 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • BMW 2 Serie Active Tourer 220i Luxury Line

  • Volkswagen Touran 1.4 TSI DSG Highline

  • BMW 2 Serie Gran Tourer 218d High Executive

  • Ford Tourneo Custom 2.2 TDCI Titanium

  • 2013 - Renault Grand Espace 2.0 dCi 150 Dynamique

  • 2010 - Renault Grand Espace 2.0 DCi 16v 150 Dynamique