Alfa Romeo 4C Spider 1.750 TBi

- 12 september 2015

Sensatie galore

De looks zijn schitterend, maar maakt de 4C Spider de sportieve aspiraties waar? Als bestuurder ben je bij het manoeuvreren al sportief bezig, want net als de Coupé is er geen stuurbekrachtiging aanwezig. Tijdens het rijden zelf heb je daar geen last van, maar bij het in- en uitparkeren is het even wennen. Het stuurgedrag zelf is fenomenaal. Jij geeft de commando's en de auto volgt braaf, een hele duidelijke communicatie. De auto is wel gevoelig voor spoorvorming op de weg, zeker op de snelweg voel je de auto af en toe trekken. Op de snelweg kun je ook prima met open kap rijden, door de aerodynamica blijft windgeruis behoorlijk buiten. Door het geronk van de motor wordt alles binnen in de auto overstemd. Goed de snelheidsmeter in de gaten houden dus, want het alarm van de Flitsmeister-app zul je niet horen.

Het schakelen gaat via de TCT automaat met dubbele koppeling. Een fijne automaat, zeker door de flippers aan het stuur die snel reageren op schakelopdrachten. Mede dankzij deze automaat is het niet mogelijk om discreet weg te rijden, want je moet altijd een dot gas geven voordat de auto gaat rollen. Subtiel is de auto dan ook niet te noemen, want constant is er een ploffende uitlaat en een fijn klinkende viercilinder te horen. Bij de Spider krijg je door de open kap nog meer sensatie voor je kiezen en dat maakt het rijden er alleen maar leuker op. De auto is in het onder verkeersdrempels bedolven Nederland wellicht niet de meest handige keuze, maar zoek een lege bochtige weg op (zelfs rond Amsterdam zijn er genoeg) en je weet weer waarom je de keuze maakte. De snelheidssensatie, in combinatie met een heerlijk klinkende motor, maakt van elke rit een feestje.

240 pk
350 Nm
257 km/h
4,5 s
onb (6.9) l/100km
161 g/km
F
22%
€ 81.550
€ 86.293
€ 1.582 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • 2014 - Alfa Romeo 4C Coupé 1.750 TBi