Infiniti Q70 2.2d Performance+

- 2 september 2015

Duitse invloeden

Voorheen was Infiniti's E-segmenter enkel verkrijgbaar met dikke zescilinder motoren, waaronder een diesel. Over die motoren niks dan goeds, behalve dan het hoge verbruik en dito uitstoot van schadelijke stoffen. De Nederlandse staat heeft een hekel aan dit soort motoren en daarom worden ze flink gestraft met hogere belastingen. Om toch zakelijke rijders voor zich te winnen, mochten de Japanners winkelen bij Mercedes-Benz. Het blok dat wij al kennen uit onder andere de C-Klasse is zonder aanpassingen overgenomen en kreeg als naam: 2.2d. Met 170 pk en een maximum koppel van 400 Nm - bij 1.600 toeren per minuut - is hij sterk genoeg om de Q70 snel door het verkeer te loodsen. Net als bij eerder genoemde Mercedes maakt het blok behoorlijk wat lawaai bij het optrekken. De erg goede geluidsisolatie kan dit helaas niet geheel verbloemen. Vooral als de motor koud is, nagelt hij behoorlijk en verliest de auto een deel van zijn klasse. Op cruisesnelheid is het echter muisstil aan boord van de Q70. De dikkere ruiten hebben hier een groot aandeel in. Door deze loop verlang je terug naar de fijne zescilinders van weleer.

Als je aan de pomp staat, ben je echter blij verrast. Na 924 kilometer rijden, slikte de tank 61,5 liter. Dit komt neer op een verbruik van 1 op 15. Zeker voor een auto van ruim 1.800 kilo is deze waarde zeker niet slecht. Tijdens de testperiode is daarbij nauwelijks moeite gedaan om zo zuinig mogelijk van A naar B te geraken. Ook is er niet stevig 'geplankt'. De auto nodigt dat ook niet uit trouwens. Alles is er op gericht om comfortabel te bewegen. Zowel de besturing als de automaat zijn soepel, maar ook enigszins gevoelloos. Je voelt enigszins wat er onder de voorwielen gebeurt, maar ook niet meer dan dat, waarbij de automaat soepel van het één naar de andere verzet gaat. Bij een 'Performance-uitvoering' verwacht je een sportstand waarbij de versnellingsbak met ferme klappen schakelt, maar dat ontbreekt. Vergelijk je de auto met zijn concurrentie, dan is de Audi A6 de auto die in de huidige prijslijst nog het dichtst bij de Q70 komt qua rijcomfort. Auto's als de Citroën C6 zijn inmiddels uit productie, maar hebben met de Infiniti een waardig opvolger.

170 pk
400 Nm
220 km/h
8,9 s
6,7 (4.9) l/100km
129 g/km
D
22%
€ 44.995
€ 54.150
€ 993 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Lexus ES 300h F Sport Premium

  • Mercedes-Benz E-Klasse 220d Lease Edition