Jaguar XE 3.0 S

- 25 augustus 2015

Gewillig

Van alle zescilinder motoren die te nu te verkrijgen zijn, kennen we het drie liter grote, geblazen exemplaar van Jaguar al als één van de lekkerste. Niet alleen op de bestuurder, maar ook op omstanders maakt dit blok diepe indruk. Hij geeft zijn vermogen lekker smeuïg af en ruim voldoende koppel is vroeg beschikbaar, maar het is vooral het geluid uit de uitlaten dat je elke keer weer triggert om flink gas te geven. 340 Gewillige paarden trappelen van ongeduld om op de achterwielen los gelaten te worden en de liefst 1.665 kilogram zware XE in slechts 5,1 seconden naar de 100 te katapulteren. Dit gaat gepaard met een geweldig geluid, die dit keer daadwerkelijk uit de stortpijpen aan de achterkant klinkt. Geen elektronisch versterkt geluid door de speakers, maar een echte luchtstroom door de dubbele uitlaten.

Laat je de ramen en het glazen dak gesloten, dan kun je maar beperkt genieten van het geluid. Men claimt dat de XE de stilste in zijn klasse is en wij geloven het direct. Zelfs met de knallende en ploffende krachtbron voorin is het aangenaam stil op lange ritten. Open je het dakraam, dan wil je de ene na de andere tunnel in om optimaal te genieten. Ondanks dat de automaat snel en soepel schakelt, wil je voor puur genot zelf bepalen wanneer het volgende verzet wordt ingelegd. Dit kan met de flippers achter het stuur. Voor een laag verbruik zet je de auto op Eco en rijd je zo rond de 1:15 bij 120 km / u. Wil je de potentie van de auto benutten, dan is een simpele druk op de knop voldoende om de sportstand in te schakelen. Niet alleen reageert het gaspedaal wat vinniger op bewegingen van de rechtervoet, ook voelt de auto zelf wat stugger aan. De automaat laat je in die stand tot ver in de toeren doortrekken en het overschakelen gaat met een 'dreun'. Voor een laag verbruik moet je deze motorisering zeker niet kiezen - een gemiddeld verbruik van 11,1 liter per 100 kilometer is niet erg economisch verantwoord - maar het grote plezier is deze investering zeker waard.

340 pk
450 Nm
250 km/h
5,1 s
11,1 (8.1) l/100km
194 g/km
G
22%
€ 39.990
€ 78.764
€ 1.444 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

  • Alfa Romeo Giulia 2.0T 280 Q4 Competizione

  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • Tesla Model 3 Long Range

  • BMW 3 Serie 330i M Sport

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • Subaru WRX STi 2.5T Sport Executive