Jaguar XE 3.0 S

- 25 augustus 2015

Over nagedacht

Zo uitbundig als de XE van buiten is, zo rustig vormgegeven is het interieur. Oké, de rode stiksels en dito bekleding van de deuren en stoelen zijn weinig subtiel, maar het basisontwerp is vrij basic. Dit lijkt een minpunt, maar dat is het allerminst. Jaguar wil met de XE vooral de zakelijke rijder bereiken. Over het algemeen brengen deze veel tijd door in de cockpit van hun auto en dan wil je niet een al te wild vormgegeven en gekleurd dashboard voor je zien. Het geheel ziet er erg netjes uit. Niet alleen qua ontwerp, maar ook de afwerking, materiaalgebruik - met name dat van de bovenkant van het dashboard - en ergonomie staan op een hoog niveau. Door het relatief lage dashboard is het zicht door de voorruit zo optimaal mogelijk. Daarbij onderscheidt de XE zich van de massa door fraaie details zoals de carbon strip over de lijn tegen de voorruit, 'Jaguar' op de bediening van de luchtroosters, de rood-licht-pulserende start/stopknop en de aluminium bedieningsknop van de automaat.

Bestel je de auto zoals wij hem reden, dan krijg je er een dik stuurwiel en heerlijk zittende stoelen bij. Deze bieden genoeg zijdelingse steun voor het stevige bochtenwerk, maar ook een hoop comfort voor de lange ritten. Dit comfort wordt verhoogd door het snelle, prettige bedienbare en fijn klinkend multimediasysteem. Nog niet zo lang geleden werden Jaguars voorzien van trage systemen waarbij je de pixels kon tellen op het scherm. Die tijd is voorbij. De bediening - via het touchscreen - gaat geheel op gevoel en is zeker net zo snel als we van de concurrentie gewend zijn en de graphics zijn goed in orde.

Qua ruimte zit het - ondanks het dynamische uiterlijk - wel goed. Voorin zit je ruim genoeg, waarbij iedereen een prettige zitpositie kan creëren door de elektrisch verstelbare stoelen en stuurwielpositie. Achterin scoren auto's als deze in de basis niet zo goed. Toch valt het best mee op de achterbank. Niet alleen kinderen kunnen er prima zitten, ook volwassenen onder de 1,90 houden het er wel een tijdje vol zonder last te krijgen van zere knieën. Open je de ietwat kleine achterklep, dan ligt er een ruimte van 455 liter. Op zich ruim zat, maar wat kleiner dan bij de concurrentie. Opvallend is de dubbele 'armsteun' in de portieren. Het is even wennen, maar het is eigenlijk vrij logisch. Op de onderste zitten knoppen voor het memorysysteem van de stoelverstelling, op de bovenste bevinden zich de bedieningsknoppen van de raambediening. Echter, de één zit net te hoog, de ander zit te laag. Een positie er net tussenin zou beter zijn. Praktisch is het head-up-display. Hierop wordt niet alleen de snelheid weergegeven, maar ook de aanwijzingen van het navigatiesysteem. Deze zijn zo duidelijk, dat je in de praktijk niet meer kijkt naar de kaart op het centrale scherm.

340 pk
450 Nm
250 km/h
5,1 s
11,1 (8.1) l/100km
194 g/km
G
22%
€ 39.990
€ 78.764
€ 1.444 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

  • Alfa Romeo Giulia 2.0T 280 Q4 Competizione

  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • Tesla Model 3 Long Range

  • BMW 3 Serie 330i M Sport

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • Subaru WRX STi 2.5T Sport Executive