Peugeot 208 1.2 PureTech GT-Line

Pawel Piotrowski - 21 augustus 2015

Compromisloos rijplezier

Op het dieper intrappen van het gaspedaal betrapte ik me redelijk vaak. De Peugeot 208 GT-Line is namelijk een lekker rijdende auto die zijn bestuurder uitdaagt om de grenzen op te zoeken. Dankzij het brede platte rubber dat om de fraaie 17 inch velgen ligt heb je eindeloze grip. Daarbij staan de wielen op de hoeken van de koets en voelt de besturing direct en vertrouwenwekkend aan. Met deze ingrediënten benadert de 208 het compromisloze rijplezier van een kart. Insturen gaat mooi intuïtief en de auto 'zet' zich lekker schrap in een bocht. De kleine Fransoos plakt letterlijk aan het asfalt en gaat pas erg laat lichtjes ondersturend de buitenkant van de bocht opzoeken. Qua vering en demping is de GT-Line softer afgesteld dan de GTi. Dat merk je vooral wanneer je midden in een bochtcombinatie op een onverwachte oneffenheid stuit. De achterkant raakt dan een beetje uit balans en gaat licht aanvoelen. Stoïcijns het gas erop houden is dan het beste wat je kunt doen, de elektronica regelt de rest wel. Juist dit speelse karakter zorgt ervoor dat de Peugeot 208 zich van andere hatchbacks weet te onderscheiden. Wie daar geen boodschap aan heeft kan ook voor een versie met een meer alledaagse setting kiezen. Of gewoon minder hard rijden.

110 pk
205 Nm
190 km/h
9,6 s
4,9 (4.5) l/100km
103 g/km
B
22%
€ 14.870
€ 24.450
€ 448 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Renault Clio TCe 120 Intense

  • Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

  • Skoda Fabia 1.2 TSI Style

  • Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium

  • Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats

  • Nissan Micra IG-T 90 Tekna

  • Seat Ibiza 1.0 TSI Xcellence

  • Citroën C3 1.2 PureTech Shine

  • Renault Zoe Zen

  • Suzuki Swift 1.0 BoosterJet Stijl

  • Mazda 2 1.5 90 pk GT-M

  • 2019 - Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

  • 2019 - Peugeot e-208 EV 136 GT

  • 2013 - Peugeot 208 GTi 1.6 THP

  • 2013 - Peugeot 208 1.0 VTi Active

  • 2012 - Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure