Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition

- 11 augustus 2015

Hotspot

Vanbinnen is het ook geen polonaise van kleuren en motiefjes. Er is een strak en degelijk dashboard in de Karl geplaatst, wat lekker overzichtelijk is en uit fijne materialen is opgetrokken. Maar dan wel in stemmig grijs en zwart, hoewel er in de duurdere Cosmo uitvoering wel een lichter interieur mogelijk is. Over een multimediasysteem in de test-Karl kunnen we kort zijn, dat schittert door afwezigheid in de Selection en Edition uitvoeringen. Wil je toch over meer dan de FM-transmitter beschikken, dan heb je voor 295 euro een USB-radio met bluetooth, DAB+ en twee extra luidsprekers. Dit systeem zit ook standaard op de Cosmo. Vanaf januari 2016 is er ook een Intellilink touchscreen leverbaar in de Karl, waarbij de telefoon gekoppeld kan worden voor navigatie. Ook uniek in deze klasse is de OnStar dienst van Opel, waarbij onder andere een 4G hotspot en een GPS locator (handig bij diefstal) worden ingebouwd. Bij aanschaf (à 495 euro) kan er twaalf maanden gratis gebruik worden gemaakt van deze dienst, die ook een noodoproepsysteem bevat. Daarna gaat het werken als een abonnement. 

De stoelen zitten erg fijn en de bestuurdersstoel is voldoende uitgebreid te verstellen. Het fijne stuur dat we kennen uit de Corsa is alleen in hoogte te verstellen, wat niet vreemd is in deze klasse. Toch is ook voor langere personen een goede zitpositie te vinden. Wanneer er passagiers achterin worden vervoerd, kunnen de inzittenden voorin niet al te riant zitten, omdat er anders niet veel beenruimte overblijft. Er is voldoende hoofdruimte, maar de Celerio is op dat punt heer en meester. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte, want er zijn een aantal concurrenten die het op dat punt beter doen. Maar dan wordt er vooral naar liters inhoud gekeken, want door de diepe achterbak van de Karl kun je er meer in kwijt dan je denkt.

75 pk
96 Nm
170 km/h
13,9 s
6,2 (4.4) l/100km
94 g/km
B
22%
€ 10.595
€ 13.451
€ 247 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Fiat Panda 1.0 Hybrid Launch Edition

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-CITE

  • Suzuki Celerio 1.0 DualJet Exclusive

  • Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition

  • Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!

  • Skoda Citigo 1.0 Greentech Elegance