- 6 maart 2016

Autosalon Genève

Tijden veranderen. Waar vroeger een internationale beurs nodig was om een nieuw model naamsbekendheid te geven, is nu over het internet binnen een minuut de hele wereld op de hoogte. Het nut van de salons en shows is steeds minder vanzelfsprekend en autofabrikanten heroverwegen het marketingbudget nog eens goed. Maar er is één beurs binnen Europa waar elke zichzelf respecterende fabrikant acte de présence geeft. Op onafhankelijk grondgebied, zodat de Duitse of Franse merken niet het beursgedruis overstemmen, vindt in Genève alweer voor de 86e keer de Autosalon plaats. En ook dit jaar waren er genoeg onthullingen om de beursvloer van het Palexpo te vullen. Wij bezochten de salon en zetten de grootste nieuwsfeiten op een rijtje.





We trappen af bij Alfa-Romeo, waar de Giulia met een 180 pk sterke diesel debuteerde. M3-killer Giulia QV kenden we natuurlijk al, maar in burgergedaante oogt de Giulia veel sierlijker. Ook de gefacelifte Giulietta en MiTo waren aanwezig, de wijzigingen zijn minimaal.





Eén van de grootste onthullingen van deze Autosalon was op de Audi-stand te vinden, waar het doek van de Q2 werd getrokken. Als uitzondering op de regel lekte deze auto niet van tevoren al uit via het internet. De Q2 ziet er speels uit voor een Audi en moet mensen trekken die in het segment van de Captur en CX-3 gaan winkelen, maar op zoek zijn naar een premium auto.





Bij BMW is de overtreffende trap van de 7 Serie onthuld. De M760Li xDrive heeft een V12 in het vooronder, met 600 pk. Hiermee moet de auto, die dus met recht het M-label draagt, in 3,9 seconden naar de 100 km/h. 
Ook de M2 was aanwezig en ook naar deze auto zijn we erg benieuwd. Zijn voorganger is legendarisch en de verwachting is dat die speelsheid bij het nieuwe model wel is gebleven. Bovendien ligt de auto door de nieuwe verhoudingen nog prettiger op het netvlies.





Bij Bugatti werd de Chiron voor het neus van de wereldpers onthuld. Dit speeltje van de rijken is nu nog sneller, krachtiger en … duurder. Met 1500 pk lukt het de Chiron om het tot 420 km/h te schoppen, terwijl de sprint naar de 100 in 2,2 seconden is gepiept. Ondanks de aanschafprijs van 2,4 miljoen (exclusief belastingen) zijn er al een aantal Chirons in Nederland verkocht.





Bij Citroën steelt de E-Mehari de show. Deze volledig elektrische beach car is binnenkort als vanouds weer langs de boulevards van de Côte d’Azur te vinden. Maar ook op tropische eilanden (ideale temperaturen voor het accupakket) staan hotels te springen om een elektrische shuttle voor hun gasten. 
Ook de SpaceTourer was present, opvolger van de Jumpy als personenbus. Dit model maakt onderdeel uit van een drieling, samen met de Peugeot Traveller en de Toyota Proace. 





Bij DS was een spectaculaire concept car te vinden in appeltjesgroen, wat de hoop doet rijzen dat er ook een sportieve coupé in het vat zit bij dit gloednieuwe merk.
Uiteraard waren ook de nieuwe DS 3 en DS 3 cabrio op de stand te vinden.





Bij Fiat werd ook een tweetal zeer belangrijke auto’s voor het merk gelanceerd. De Tipo hatchback en station zien er wellicht een beetje anoniem uit, door hun ruimte-aanbod en verwachte schappelijke prijs zien de vooruitzichten er gunstig uit. 
Helemaal aan de andere kant van het spectrum werden de 124 Spider en de Abarth Spider op de stand gezet. Met eigen motoren tot 170 pk en techniek uit de Mazda MX-5 zit de Fiat in ieder geval goed in zijn spullen.





Ford legde de nadruk op zijn Vignale-reeks. Zo zijn de S-Max en Edge ook te verkrijgen in een luxejasje en stond er een studiemodel van de Kuga in Vignale-outfit, die ook meteen een goed beeld gaf van hoe de gefacelifte Kuga eruit gaat zien.
Verder debuteerde de Fiesta ST200, zoals de naam al zegt met 200 pk. In 6,7 seconden sprint de Fiesta naar de 100, om het pas bij 230 km/h voor gezien te houden. 





Hyundai opende in Genève de aanval op de Toyota Prius. Het doek werd van de IONIQ getrokken en dat moest driemaal gebeuren, want er zijn drie smaken. Zo kun je voor de volledig elektrische variant gaan, een plug-in en een hybride (dus zonder ‘stekkeren’). Het blijft wel bij deze schonere aandrijflijnen, dus dieselen zit er niet in.





Infiniti mocht natuurlijk ook niet ontbreken en verzorgde de Europese première van de QX30 en de Q60. Zoals we bij de introductie van de Q30 al opmerkten biedt de QX30 alleen een iets hogere zit en stoerdere elementen aan de buitenzijde als extra. Een beetje Cross Country à la Infiniti dus. 
De coupé Q60 is erg fraai, het mooie lijnenspel ligt dicht bij dat van de concept car. 





Kia heeft ook genoeg nieuws te melden in Genève. De onlangs gepresenteerde Optima Sportswagon werd voor de gelegenheid nog een keer onder een doek geplaatst, om onder grote aandacht van de wereldpers te worden onthuld.  Het wordt ook een belangrijke auto voor de Nederlandse markt, aangezien we in ons land nu eenmaal meer met stationwagons dan met sedans hebben. Maar er is meer te melden, want ook de gloednieuwe hybride cross-over Niro is een erg belangrijke auto voor het merk. Het gecombineerde vermogen bedraagt 146 pk en prijstechnisch wordt de auto net iets onder de Sportage geplaatst.





Vanwege de honderdste verjaardag van Ferruccio Lamborghini (als de beste man nog in leven zou zijn geweest) werd de Lamborghini Centenario op de beursvloer geparkeerd. Geheel in de lijn der verwachting worden er slechts 100 exemplaren gefabriceerd.




Bij Lexus debuteert een nieuw topmodel. In Detroit werd al de LC500 gepresenteerd, met een dikke V8 en 477 pk. Nu is er ook een hybride versie, waarvan op het moment van schrijven nog geen details bekend zijn, alleen dat er een V6 samenwerkt met de elektromotor.





Bij Maserati werd het doek van de Levante getrokken. De eerste SUV van het merk en verkrijgbaar met een zescilinder benzine- of dieselmotor.






Mercedes-Benz pakte als vanouds weer groots uit voor de Autosalon. Uiteraard was de nieuwe E-Klasse goed vertegenwoordigd, maar ook de nieuwe C-Klasse cabrio sierde de stand. Daarnaast waren de gefacelifte SL en SLC (voorheen SLK) in Genève te bewonderen. 





Opel stal in Frankfurt natuurlijk de show, met de onthulling van de Astra en Astra Sports Tourer. Dit heeft als nadeel dat er in Genève niet zo gek veel te melden is, hoewel de facelift van de Mokka zeker het vermelden waard is. Deze auto gaat nu als Mokka X door het leven en heeft een nieuwe snoet gekregen. Daarnaast is het interieur weer helemaal bij de tijd, de cockpit heeft veel overeenkomsten met die van de Astra.





Peugeot neemt de Traveller mee naar Genève. Dit is de personenversie van de nog te onthullen Expert en zal beschikbaar zijn als MPV en als shuttlebus voor bijvoorbeeld hotels en ander zakelijk vervoer. Maar voor onze markt is de facelift van de 2008 veel belangrijker. Met een hoekigere neus en stoere accenten is deze auto weer bijgepunt. Er is zelfs een heuse GT-Line leverbaar op het nieuwe type.





Porsche pakt flink uit met de 718 Boxster met viercilinder motor en minimaal 300 pk. Dit moet uiteraard het brandstofverbruik drukken, we zijn erg benieuwd wat er van de geluidssensatie overblijft. 
Daarnaast werd een gelimiteerde versie van de 911 gepresenteerd, de 911 R. Deze handgeschakelde bruut met 500 pk mag gewoon de openbare weg op en als je de stickers op de auto wegdenkt, ziet hij er best braaf uit.





Renault presenteerde de nieuwe Scenic, die het een beetje in het midden laat tussen MPV en cross-over. Het interieur is in ieder geval nog steeds erg ruim en het dashboard volgt de logische lijn van de Espace, Talisman en Megane. Van die laatste is nu ook de Estate onthuld, die in ons land voor de aantallen moet gaan zorgen.





Seat nam haar eerste echte SUV mee naar Genève. Met de Ateca vist het merk in dezelfde vijver als Volkswagen met de Tiguan en gaat hij de strijd aan met auto’s als de Kia Sportage en Mazda CX-5. De auto is in ieder geval zeer herkenbaar als Seat, terwijl het geen opgehoogde Leon is geworden. 





Ook Spyker was te vinden op de autosalon, iets wat nog maar weinig mensen hadden verwacht. De C8 Preliator werd meegenomen, een auto die vanaf het laatste kwartaal van 2016 wordt geproduceerd in gelimiteerde opgave. Onderhuids huist er een 525 pk sterke V8 van Audi.





SsangYong nam een verlengde versie van de Tivoli mee, genaamd XLV. Je zou verwachten dat de auto dan ook plaats biedt aan meer personen, maar dat is niet het geval. Het gaat puur om de grotere bagageruimte, wat het vermoeden doet rijzen dat voor ons land met name de versie op grijs kenteken van belang is.





Volkswagen nam de gefacelifte Up! In verschillende gedaantes mee. Deze auto is nu verkrijgbaar met een 90 pk sterke turbomotor en profiteert van wijzigingen aan de lichtunits, de bumpers en een opwaardering van het interieur. Zo behoort een 300 watt sterk geluidssysteem nu tot de mogelijkheden. 





Volvo had ook geen gebrek aan aandacht tijdens de persdagen van de Autosalon. Hoewel de S90 en V90 al van tevoren zijn onthuld, bleven ze hun aantrekkingskracht houden op de aanwezige journalisten. Bovendien was ook de gefacelifte V40 op de stand te vinden, die nu ook profiteert van Full LED koplampen, met de ‘hamer van Thor’ er in verwerkt. 

Bekijk ook onze Facebookpagina voor een uitgebreid fotoverslag. 









Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog gegeven.

Reageren

Het e-mailadres zal niet worden getoond op de site.
  • Renault Captur 90 dCi Dynamique

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 GT-M

  • Mazda MX-5 Roadster 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M

  • Infiniti Q30 1.5d Premium Tech

  • SsangYong Tivoli 1.6l 2WD Sapphire

  • Opel Astra 1.6 CDTi Innovation

  • Kia Sportage 1.6 T-GDi DCT7 4WD GT-PlusLine